Thursday 15 June 2017

Pelajaran Pertama: Dibebani Hutang Yang Banyak? Bebaskan Diri Anda Semula Bhgn.1

Topik pertama yang saya hendak bawakan kepada anda hari ini agak "berat" daripada biasa. Ya, kita akan bercakap tentang kewangan anda ... tetapi ia sebenarnya adalah jauh lebih mendalam daripada sekadar wang anda. Ini memberi impak kepada kerjaya anda, keluarga anda, kehidupan rohani anda, pertumbuhan peribadi anda dan juga cara anda berfikir dan bercakap tentang diri sendiri. Ia menentukan potensi pendapatan anda, jenis orang yang mengelilingi diri anda, legasi yang akan anda tinggalkan untuk anak-anak anda, dan seterusnya.


Mungkin saya kelihatan seperti orang gila yang merepek di sini tetapi saya ada sebab. Sebelum saya masuk ke dalam cerita sebenar "isi-isi" mesej hari ini, saya benar-benar mahu anda untuk memahami kepentingan topik ini. Ia akan menjadi satu kerugian kepada anda jika saya hanya menyerahkan maklumat tanpa menyusunnya dengan betul. Jadi, mari kita teruskan.

Hutang menyakitkan malah ianya amat-amat menyakitkan. Malah, saya baru-baru ini di dalam bilik dengan lebih 1200 orang dan bertanya soalan ini: "Bagaimanakah RASA berhutang" Jawapan mereka akan menjatuhkan jantung anda: Lemas. Menyesakkan. Terhina. Meletihkan. Memalukan. Melumpuhkan. Tiada Harapan. Ditanam hidup-hidup.


Hutang telah menjadi trend pada masakini




Itu adalah beberapa perkataan yang sangat bermaksa.Ini membuatkan kita berhenti dan berfikir, "Oh, begitu dahsyat sekali!" Tetapi berhenti seketika dan fikir semula - itu bukan sahaja kata-kata. Mereka adalah orang sebenar, berkongsi pengalaman sebenar. Adakah anda pernah berasa sangat tidak bertenaga dan letih? Pernahkah anda mempunyai beban yang anda berasa terlalu lemah untuk dibawa? Adakah anda berasa putus asa? Lumpuh? Malu? Ditanam hidup-hidup?
Saya ada. Dan saya sanggup bertaruh, anda juga begitu. Tanpa mengira beban anda, sama ada hutang atau masalah kewangan - atau sesuatu yang berbeza - anda faham perasaan itu. (Hari ini kita bercakap tentang hutang, tetapi prinsip-prinsip ini juga boleh digunakan untuk apa-apa masalah atau beban anda yang lain.)

Sekarang, fikirkan tentang bagaimana perasaan anda apabila berhutang. Adakah ia membuat anda terjaga pada waktu malam? Adakah ia perkara pertama di fikiran anda pada waktu pagi apabila anda bangun? Adakah ia menyebabkan pentengkaran di antara anda dan orang tersayang atau rakan perniagaan? Adakah ia menyebabkan anda stres, kebimbangan dan kerisauan?

Ambil masa beberapa minit, cari di minda anda dan cari kata-kata untuk menggambarkan perasaan anda apabila anda dilanda masalah hutang. Bagaimana ia membuat anda rasa? Apa emosi ia bawa di dalam anda? Apa masalah disebabkan oleh hutang dalam hidup anda? Ambil masa untuk menulis kesemuanya. Kita akan memeriksa emosi ini kemudian. Dan walaupun ia tidak selesa untuk berfikir tentang perkara ini sekarang,teruskan untuk menulis senarai anda. (Saya berjanji, kebebasan yang anda akan dapat daripada latihan ini lebih bernilai daripada beberapa minit yang kurang selesa ...)

Dalam pengalaman saya sejak beberapa dekad terakhir, bekerja dengan puluhan ribu orang di seluruh dunia, saya dapati masalah umum di mana hutang menyebabkan masalah utama:

Perkahwinan
Keluarga
Perhubungan
Kesihatan
Mental & Emosi Kesejahteraan
Spiritual
Perniagaan / Kerjaya
Penetapan &Pencapaian Matlamat
Keyakinan
Kepercayaan
Pengambilan risiko

Senarai ini berterusan dan tiada penamat ...

Tanyalah kepada sesiapa sahaja - jawapan kepada keluar daripada hutang - dan jawapan mereka biasanya akan melibatkan sesuatu tentang buat lebih banyak wang. Mereka berfikir, walau apa cara sekalipun mereka harus meningkatkan pendapatan mereka dan akan membolehkan mereka untuk menggali jalan keluar dari lubang yang menimbus mereka. Jika mereka mempunyai lebih banyak wang, mereka akhirnya akan bebas daripada kesakitan, kebimbangan, masalah perkahwinan, masalah kerjaya, dan segala-galanya yang mereka hadapi. Adakah anda pernah berfikir cara ini? Jika ya, anda tidak bersendirian!


Tetapi, beri perhatian di sini kerana ini akan menjadi tidak masuk akal ... hutang akan menjadikan fikiran anda tidak waras! Anda mengalami kesakitan dan tekanan hutang, beban berat pada anda. Sama ada anda sedar atau tidak - tidak kira sama ada anda telah sedar dalam fikiran anda - wang membawa kesakitan. Dengan ini, fikiran anda tidak akan membolehkan anda untuk menjana lebih banyak wang kerana mental anda mengaitkan "wang" dengan perasaan lemas, penghinaan, kekurangan - sekali lagi, sama ada secara sedar atau tidak sedar!

Kesakitan masa lalu anda telah menyebabkan anda untuk meletakkan dinding dalam fikiran anda ... dinding yang memisahkan anda dari wang. Dan ia menjadi lebih teruk, dinding yang mengelakkan anda daripada membuat keputusan kewangan yang bijak dengan wang yang anda miliki. Dengan itu, rakan-rakan sekalian, anda hanya akan mengabadikan masalah ini dan membuatkan anda sentiasa dalam hutang.

Itulah sebabnya penting bagi anda untuk menggali sedalam-dalamnya - lebih dalam daripada yang pernah anda bayangkan, atau mahu, untuk pergi - dan bunuh pemikiran ini pada akar umbinya. Anda perlu tumpaskan cara pemikiran, tabiat, dan kepercayaan anda tentang wang. Ingat survey di atas tentang perasaan mereka-mereka yang dibebani hutang? Ingat mereka, gambarkan perkataan jijik 1200 orang yang digunakan untuk menggambarkan hutang mereka? Melumpuhkan. Menyesakkan. Dihina. Tiada Harapan. DITANAM HIDUP-HIDUP.


Setiap orang mempunyai cara yang berbeza untuk melarikan diri dari penyeksaan ini. Setiap orang adalah berlainan dan mempunyai mekanisme tindak balas yang berbeza, dan saya telah melihat ia semua seperti: tidur, membeli-belah, makan, ubat-ubatan termasuk narkotik, alkohol, media sosial, pornografi, TV, filem, menghias (dan menghias semula) rumah.

Dan adakah penyelesaian tersebut berjaya? Itu semua adalah sekadar 'topeng' - BUKAN penyelesaian! Antara perkara-perkara tidak memang buruk. Sebenarnya, apabila perekara perkara tersebut digunakan untuk menutup masalah, untuk membawa kelegaan sementara, untuk membuat anda berasa lebih baik mengenai sesuatu, mereka hanya menambahkan masalah anda! Tambahan pula, setiap mekanisme tindak balas tersebut akan memakan kos masa dan / atau wang ... dan masa anda ADALAH wang! Sekarang adalah masa untuk membuka 'topeng' tersebut dan mendapatkan penyelesaian SEBENAR!

No comments:

Post a Comment