Monday 19 June 2017

Pelajaran Pertama: Dibebani Hutang Yang Banyak? Bebaskan Diri Anda Semula Bhgn. II

Pada minggu lepas, anda dan saya mulakan perbualan yang agak "berat". Saya tidak mahu membebankan anda dengan terlalu banyak maklumat dalam satu hari, kerana saya mahu anda untuk benar-benar dapat memahami kesemuanya dan tidak merasa mendapat information overload.

Di "Bahagian I" kita mula menggali terus ke akar kepada cabaran kewangan anda. Kita telah membincangkan perasaan dan masalah yang disebabkan oleh hutang, dan mengapa, tidak kira berapa kuat anda cuba, hutang terus menjadi masalah dalam hidup anda.

Kita akan menyambung semula di mana kita berhenti, dan saya akan memberikan anda beberapa cara yang sangat jelas, sangat mudah, iaitu langkah-langkah untuk membantu anda bukan sahaja menghapuskan hutang anda, tetapi untuk menumpaskan pemikiran yang menyebabkan kesusahan kewangan anda selama ini.

Jika anda terlepas "Bahagian I" atau ingin ulang kaji sebelum kita bergerak semula, sila ambil masa beberapa minit untuk membaca sekarang di sini.

Jadi, bagaimana anda boleh mengatasi kesakitan, tekanan dan kebimbangan hutang? Bagaimana anda terus bergerak ke hadapan dan meninggalkan beban masa lalu?

Langkah 1: Maafkan diri sendiri

Tidak kira bagaimana anda sampai ke dalam situasi yang teruk pada hari ini, sama ada ia adalah pinjaman pelajar, pembelian bodoh, bil-bil perubatan atau kad kredit, ANDA SENDIRI adalah orang yang meletakkan diri sendiri di bawah tekanan. ANDA adalah orang yang membuat diri anda sendiri merasa kesakitan hutang itu. Tidak kira sama ada dari kurangnya pengetahuan atau latihan kewangan, anda masih membuat pilihan yang meletakkan anda di bawah tekanan yang menghancurkan ini. Jadi, pilih untuk memaafkan diri sendiri. Beri peluang kepada diri sendiri.

Maafkan diri sendiri kerana membenarkan diri anda untuk mengalami tekanan akibat hutang, untuk membenarkan diri anda untuk tunduk kepada kebimbangan, ketakutan, dan juga kemurungan. Maafkan diri sendiri untuk bergantung kepada mekanisme kurang bijak yang anda telah digunakan. Baca semula senarai perasaan dan masalah yang disebabkan oleh hutang anda buat pada Bahagian I dan maafkan diri sendiri untuk setiap senarai tersebut.

Sifat memaafkan ini akan meruntuhkan dinding yang anda telah bina dalam fikiran anda sendiri, yang membunuh keupayaan anda untuk membuat, menyimpan, dan mengembangkan wang.

Langkah 2: Pikul tanggungjawab sendiri

Masalah wang anda adalah milik anda. Ia bukan kepunyaan kepada orang lain. Ia adalah masa untuk mengambil tanggungjawab peribadi untuk hutang anda.Memang mudah untuk mengatakan, "Ibu bapa saya tidak mengajar saya bagaimana untuk menguruskan wang saya," atau "Saya terpaksa pergi ke kolej, jadi sudah tentu saya mempunyai pinjaman pelajar! Ia bukan salah saya ..." atau, "Saya tidak boleh lari dari hakikat yang saya mempunyai bil perubatan! Ia tidak seperti saya merancang untuk jatuh sakit!" Tetapi perkara itu, walaupun jika ibu bapa anda tidak mengajar anda tentang wang apabila anda masih muda, ia terpulang kepada anda untuk belajar sekarang kerana anda adalah seorang dewasa!

Walaupun anda mungkin tidak merancang untuk mempunyai semua bil-bil perubatan, ia tidak mengubah hakikat ia adalah tanggungjawab anda.Jadi, sama ada hutang anda adalah daripada pembelian bodoh, pinjaman sekolah, bil perubatan, dan lain-lain, ia adalah masa untuk berhenti menyalahkan orang lain atau keadaan dan pikul tanggungjawab tersebut. Jika anda tidak bertanggungjawab ke atas masalah kewangan anda, anda tidak akan dapat bergerak ke Langkah 3, yang adalah di mana anda benar-benar mengubah keadaan kewangan anda.

Langkah 3: Ambil tindakan!

Kini sudah tiba masanya untuk menjadi sibuk. Ia adalah masa untuk berurusan dengan "isu-isu akar umbi" dan menangani hutang anda buat selamanya! Ia adalah masa untuk mengubah cara pemikiran anda, menukar tabiat anda dan menukar kepercayaan anda tentang wang.

Terdapat tiga jenis orang yang sedang membaca ini sekarang. Dua daripada tiga jenis sedang menuju ke arah yang sama ... tetapi pada kelajuan yang sangat berbeza.

Orang pertama berkata, "Eh, terima kasih ... tetapi tidak bersyukur. Saya tak apa-apa dan tengah selesa sekarang."

Orang kedua berkata, "Ini nampaknya kelihatan hebat dan saya berharap saya mampu melakukan sesuatu tentang masalah kewangan saya. Saya begitu dibebani oleh hutang saya, saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan!"

Orang yang ketiga adalah bersedia untuk melompat dengan kedua-dua kaki dan berkata: "Saya setuju, mari kita pergi! Beritahu saya apa yang perlu dilakukan, dan saya akan melakukannya! Saya sudah bersedia untuk meninggalkan kesakitan ini, keresahan, kebimbangan dan tekanan - UNTUK SELAMANYA "

Tidak perlu berhutang jika tidak mampu


Rakan-rakan sekalian, saya tahu hutang menyakitkan. Saya tahu, kerana saya pernah berada di sana. Tetapi saya juga tahu bagaimana menakjubkan jika anda benar-benar BEBAS dari hutang! Tidak ada perasaan yang sehebat kebebasan kewangan yang lengkap. Bayangkan tidak takut untuk membuka bil dalam mel ... bayangkan tidak perlu mengelakkan panggilan daripada pemungut hutang ... bayangkan ketenangan setelah mengetahui bahawa anda adalah selamat dari segi kewangan.

Saya berdoa kedua-dua mesej ini memberi anda harapan, dengan membantu anda mengenal pasti beberapa pemikiran dan kepercayaan menahan anda kembali. Dan saya tidak sabar menunggu untuk mendengar cerita anda tentang bagaimana anda mula menggali diri anda daripada "kubur penghutang!"

Jadi, sila tinggalkan komen anda! Percaya atau tidak, saya sebenarnya menyemak semua komen dan suka membaca apa yang anda perlu katakan. Jika mesej hari ini membantu anda dalam apa jua cara, beritahu saya! Jika anda mempunyai soalan, saya dengan senang hati akan memberikan jawapan yang terbaik. Dan jika anda berasa kesakitan hutang, beritahu saya itu juga. Saya berharap untuk membaca maklum balas anda hari ini.

No comments:

Post a Comment